Hyvää alkavaa vuotta kaikille lukijoille. Kun vuosi vaihtuu, on aika kääntää katsetta tulevaan ja pohtia toki mennyttä. Hankkeessa on aika suunnata katse kohti viimeistä kevättä, sillä hanke loppuu heinäkuussa. Hankkeella on ollut kaksi tavoitetta: 1) teoreettisen hybridikoulutusmallin rakentaminen terveystieteiden koulutukseen sekä 2) hybridiopetuskoulutuksen rakentaminen. Olemme edenneet hyvin ja luoneet hypoteettisen mallin, visuaaliseen muotoon. Meille on syntynyt ymmärrys, ettei laadukas hybridiopetus onnistu ilman opiskelijan aktiivisen roolin tukemista, digituen saamista eikä opettajan laaja-alaista osaamista hybridiopetusympäristössä ja kokonaisvaltaista tukea.
Olemme olleet mukana
monissa verkostoissa, koulutuksissa ja keskusteluissa, joissa on pohdittu
hybridiopetuksen integroimista osaksi korkeakoulun opetusta. Oulun yliopiston
tasolla olemme olleet mukana kehittämässä erilaisia joustavia opetusmalleja. Tässä kehitystyössä on nyt mukana neljä eri yliopisto-opettajaa
eri tieteenaloilta, ja hankkeessa keräämämme tieto on ollut hyödynnettävissä ko.
opettajille, jotka nyt keväällä alkavat opettaa hybridimallilla (opetuksessa
sekä etä- että lähiopiskelijoita). Olemme myös selkiyttäneet pedagogisia ohjeitamme opettajille mallimme mukaisen viitekehyksen mukaan.
Uusia hybridiopetusmenetelmiä on pilotoitu jo syksystä 2021 lähtien, paljon teknologisia muutoksia on luokkatiloissa tapahtunut. Kehitystyö jatkuu. Opiskelijoita on osallistunut lähes 60 pilottiopintojaksoille ja opettajien pilottikoulutukseen (hybridiopetusosaamisen täydennyskoulutus, hybriditoteutus) osallistui toista kymmentä opettajaa Oulun yliopiston lääketieteen tiedekunnasta. Aiomme vielä pilotoida kyseistä koulutusta täysin verkkokoulutuksena DigiCampuksella suoritettuna tämän kevään aikana.
Hankkeessa on tapahtunut myös henkilöstömuutoksia. Tiina Törmänen saa tohtoritutkintonsa valmiiksi ja väittelee perjantaina 20.1.2022 Oulun yliopistossa. Väitöstutkimuksessaan hän on tutkinut perusasteen oppilaiden tunteita ja jaettua tunteiden säätelyä yhteisöllisen oppimisen tilanteissa. Voit seurata väitöstä täältä: https://www.oulu.fi/fi/vaitokset/oppilaiden-tunteet-ja-niiden-sosiaalisesti-jaettu-saately-osana-yhteisollista-oppimista (valitse "vieraile väitöstilaisuudessa"). Tiina on tuonut valtavasti osaamista mm. oppimisen itsesäätelyn ja yhteisöllisen oppimisen tukemisen osalta hankkeeseen.
Tiinan siirryttyä muihin tehtäviin alkuvuodesta, saimme hankkeeseen kasvatustieteiden tiedekunnan edustajan, Jaakko Ojalan, joka viimeistelee luokanopettajaopintojaan ja keskittyy pro gradu- työssään motivaation tukemiseen etä- ja hybridiopetuksessa. Jaakko on kerännyt hankkeessa aineistoa liittyen opettajien ennakkokäsityksiin etä- ja hybridiopetukseen liittyen.
Koska aiemmin
esittelimme hankkeen työntekijöitä, on seuraavaksi Jaakon vuoro:
Kuka olet? Jaakko
Ojala. Viidennen ja täten myös viimeisen vuoden luokanopettaja opiskelija. Olen
suorittanut suuren osan opinnoistani etä- tai hybridiopetuksessa, ja
kandidaatin tutkielmani käsitteli oppimismotivaation tukemista etäopetuksessa.
Myös kandidaattivaiheen harjoitteluni suoritin etäopetuksessa. Aloitin pro
gradu- tutkielmani tekemisen syksyllä osana LearnHybrid hanketta, aiheenani jo
kandista tuttu oppimismotivaatio etä- ja hybridiopetuksessa. Mahtavan
tilaisuuden tullen pääsen nyt osallistumaan hankkeeseen asiantuntijaroolissa ja
näkemään mitä hanketyö on.
Mitä teen hankkeessa? Hyppään
hankkeessa Tiinan kenkiin pedagogisena asiantuntijana. Pyrin tuomaan hankkeessa
esille oppimismotivaatiota edistäviä ratkaisuja ja omaa osaamistani erilaisiin
etäopetusratkaisuihin liittyen. Vahvuuteni hankkeen osalta on opiskelijan
oppimismotivaation tukeminen erilaisin etämenetelmin ja materiaalein.
Mistä iloitsen? Haasteista,
omien rajojen ylittämisestä ja itsensä kehittämisestä ja uuden oppimisesta.
Valokuvauksesta, lautapeleistä ja ystävien kanssa ajanvietosta.
Mikä kiehtoo? Opetuksen
kehittäminen ja opetusteknologian käyttö osana opetusta. Erityisesti minua
kiehtoo, kuinka oppimismotivaatiota voidaan parantaa ja kuinka teknologiaa
voidaan hyödyntää osana motivaation ylläpidossa. Myös opettajien
ennakkokäsitykset liittyen etä- ja hybridiopetukseen ovat mielenkiintoisia ja
mielestäni “avain” toimivien opetusmenetelmien löytämiseen.
Meillä on tulossa Lääketieteen ja
terveystieteiden tutkimusyksikön (huomaa uusi nimemme) ohessa paljon
hybridiopetukseen liittyvää kansainvälistä tutkimusta: sosiaali- ja terveysalan ja
-tieteiden opettajien kokemuksista hybridiopetuksesta (Marjo Mensonen), terveystieteiden opiskelijoiden kokemuksista hybridiopetuksesta (Eija Nyman), itsearviointimittarin
kehittämisestä opettajien hybridiopetusosaamisen itsearviointiin (Henna
Jokinen), poikkileikkaustutkimus terveysalan ja -tieteiden opettajien
hybridiopetusosaamisesta ja osaamiseen vaikuttavista tekijöistä (Riina Jämsä), sekä
hybridiopetusosaamisen täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta (Merja Kokko).
Näiden tutkimusyksikkömme opettajamaisteriopiskelijoiden tuottamaa tietoa on
hyödynnetty hybridikoulutusmallin rakentamisessa sekä koulutuksen
kehittämisessä ja kaikki opiskelijat ovat jo käsikirjoitusvaiheessa omassa
tutkimuksessaan. Toivon mukaan saamme kevään aikana julkaisuja, mikä auttaa
näyttöön perustuvan opetuksen kehittämisessä ja jatkuvan osaamisen tukemisessa.
Nyt keväällä jatkamme siis tavoitteitamme kohti: siirrämme hybridiopetusosaamisen täydennyskoulutuksen kaikille avoimeksi koulutukseksi DigiCampus-alustalle, pilotoimme sen, ja avaamme sitten teille kaikille kiinnostuneille.
Jaamme hankkeen kuulumisia tämän blogin lisäksi Instagram- tilillä @terveystieteetoulu sekä Twitterissä @Terveystiede_OY. Kannattaa myös seurata Twitterissä Oppimisen ja koulutusteknologian tutkimusyksikköä @LET_Oulu.
Mukavaa tammikuuta,
Terkuin,
Sari, Heli ja Jaakko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti