Huhtikuun kuulumisia ja
opiskelijoiden tutkimusterveisiä,
Tässä julkaisussamme
esittelemme viisi terveystieteiden opettajaopiskelijaa, jotka ovat tuottaneet
tietoa hankkeeseemme tehden pro gradu-työnään tieteellisen artikkelin
hybridiopetuksesta. Samalla opinnäytetöiden tuloksia on voitu hyödyntää
hankkeen työpakettien eli hybridikoulutusmallin sekä opettajien
täydennyskoulutuksen (2 op) kehittämisessä. Opiskelijat kertovat hieman taustoistaan,
opiskelustaan, siitä kuinka päätyivät hybridiopetusteeman ja hankkeen pariin ja
mitä oppivat tutkimustyön kautta. Opiskelijat ovat olleet osa
HealthEduCom-tutkimusryhmää, jolla muuten on omat uudet Instagram- sivut:
( https://www.instagram.com/healtheducation_unioulu/).
Olen Eija Nyman. Taustaltani sairaanhoitaja (AMK), työkokemusta psykiatrian eri kentiltä 17 vuotta. Halu jakaa osaamistani ja toive terveysalan opettajan työstä, vei minut mahtavalle uudelle polulle ja pääsin opiskelemaan Oulun yliopistoon terveystieteiden maisteriksi (terveystieteiden opettaja). Nyt opintoni alkavat olemaan loppuvaiheessa ja tällä hetkellä teen innokkaasti graduani.
Olin
opiskellut avoimen yliopiston kautta etukäteen jo 45 op opintoja, joten minun
oli mahdollista aloittaa pro gradun tekeminen hyvissä ajoin. Oulun yliopistolla
oli tuossa vaiheessa vasta alkanut LearnHybrid -hanke, joka kiinnosti minua
kovasti. Onnekseni pääsin mukaan tuottamaan tietoa hankkeeseen, ja
tutkimusaiheekseni muodostui lopulta tutkia focusryhmähaastatteluin terveystieteiden
opiskelijoiden kokemuksia hybridiopetuksesta terveystieteiden koulutuksessa
Suomessa.
Pro gradun tekeminen
on ollut huikea matka! Ihan älyttömän mielenkiintoista toteuttaa laadullinen
tutkimus kansallisesti terveystieteiden opiskelijoille, mutta toisaalta se on
vaatinut myös paljon työtä. Olen oppinut matkan varrella paljon uutta ja
ymmärrykseni on laajentunut hurjasti. Olemme olleet hankkeen muiden pro gradun
tekijöiden kanssa tiiviisti yhteydessä ja jakaneet tietojemme ja kokemuksiamme,
jolloin olen oppinut myös hurjasti muiden, erityyppisten gradu aiheiden
tekemisestä, karikoista ja onnistumisista. Olen todella kiitollinen ja ylpeä
tekemästäni matkasta LearnHybrid -hankkeen mukana. On myös ilo todeta, että
artikkeli lähtee kevään aikana kansainväliseen tieteelliseen lehteen❤️
Sähköposti: eija.nyman@student.oulu.fi
LinkedIn: Eija Nyman
Olen Henna Jokinen ja opiskelen terveystieteiden maisteriksi terveystieteiden opettajan koulutusohjelmassa, mikä on ollut pitkäaikainen haaveeni. Olen kouluttautunut ennen terveystieteiden opintojani terveydenhoitajaksi ja sairaanhoitajaksi. Olen työskennellyt urani aikana erilaisissa terveydenhuollon tehtävissä, näistä merkittävimpänä työterveyshuollossa yli kymmenen vuoden ajan. Lisäksi lyhyempiä ajanjaksoja olen työskennellyt mm. terveyskeskuksen vuodeosastolla, äitiys-, perhesuunnittelu- ja lastenneuvoloissa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa.
Kiinnostukseni terveystieteiden opettajuutta ja opetuksen kehittämistä kohtaan myötävaikutti siihen, että halusin tuottaa tieteellistä tietoa juuri LearnHybrid- hankkeeseen. Pro gradu- tutkielmassani kehitettiin ja psykometrisesti testattiin hybridiopetusosaamista arvioiva mittari, jota voi hyödyntää etenkin korkeakouluissa opettajien hybridiopetusosaamisen arvioimiseen ja kuvaamiseen sekä mm. vaikuttavuustutkimukseen (Merjan gradu). Mittarin kehittämisen osalta aineisto kerättiin sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan sekä terveystieteiden opettajilta Suomessa. Artikkeli on lähdössä kansainväliseen lehteen kevään aikana.
Tutkimuksen tekeminen on ollut hyvin opettavaista ja antoisaa
asiantuntijuuteni kehittymisen kannalta. Tutkimuksen tekeminen on vaatinut mm.
hyviä suullisia ja kirjallisia vuorovaikutustaitoja, yhteistyötä eri tahojen
kanssa, tieteellisiin julkaisuihin ja tutkimusmenetelmäkirjallisuuteen
perehtymistä, tieteellisen kirjoittamisen hallintaa, tieteelliseen tutkimukseen
liittyvää argumentoinnin taitoa, englannin ja suomen kielen hyvää hallintaa, itsensä
johtamisen ja organisoinnin taitoja sekä erilaisten ohjelmistojen käytön
osaamista. Tiedon tuottamisen hankkeeseen koin olevan tieteellisesti
merkityksekästä ollessaan osa laajempaa kokonaisuutta tutkittaessa
hybridiopetusta ja opettajien osaamista ja jatkuvaa oppimista ilmiönä.
Englanninkielinen artikkelijulkaisu tutkimuksesta mahdollistaa tutkimustulosten
hyödyntämisen myös kansainvälisessä kontekstissa. Osana tutkimusryhmää olen
päässyt osaksi taitavaa tutkijayhteisöä, mikä on kehittänyt omaa asiantuntijuutta
ja vahvistanut omaa ammatti-identiteettiä tulevana terveystieteiden
opettajana.
Minut tavoittaa näistä kanavista:
Sähköposti: henna_vilkuna@hotmail.com,
LinkedIn: Henna
Jokinen,
Instagram @hennajok
Olen Riina Jämsä, tänä keväänä valmistuva TtM Oulun yliopiston terveystieteiden opettajan maisteriohjelmasta. Taustaltani olen röntgenhoitaja ja olen työskennellyt Oulun yliopistollisessa sairaalassa, Lasten röntgenissä 12 vuotta.
LearnHybrid-hankkeeseen olen tuottanut tietoa tekemällä artikkelimuotoisen
gradun poikkileikkaustutkimuksena, jossa tarkoituksena oli kuvata ja selittää,
millaista hybridiopetusosaamista sosiaali-, terveys ja terveystieteiden
opettajilla on ja millaiset tekijät vaikuttavat osaamiseen. Tulosten
perusteella voidaan tarkastella ja kuvata opettajien hybridiopetusosaamista, sekä
tulevaisuudessa kehittää opettajien perus- ja täydennyskoulutusta. Tulosten
avulla vahvistetaan terveysalan opetushenkilöstön osaamista. Artikkeli on lähdössä
kansainväliseen lehteen kevään aikana.
Tutkimusprosessi on ollut hyvin tapahtumarikas ja
opettavainen. Etuna ovat ehdottomasti olleet LearnHybrid-hankkeen
suunnitelmallinen aikataulu ja asiantuntevat graduohjaajat, jotka ovat olleet
tukena koko tutkimusprosessin aikana. Tutkimusta tehdessä olen oppinut hybridimuotoisen
opetuksen suunnitteluun vaativista asioista runsaasti ja samalla ymmärtänyt,
miten paljon sen toteuttaminen vaatii opettajilta.
Tutkimusprosessin aikana tiedonhakutaitoni ovat kehittyneet
valtavasti. Olen oppinut tekemään tilastollisia analyysejä ja kirjoittamaan
niistä tulokset. Lisäksi gradun kirjoittaminen vaatii synteesin tekemistä
omista tuloksista peilaten aikaisempiin tutkimuksiin, joka on ollut hyvin
opettavainen prosessi. Toivon ja uskon, että tutkimustuloksistani on hyöytä
hybridiopetuksen kehittämisessä, jolloin voidaan tarjota opiskelijoille
useampia mahdollisuuksia osallistua opintoihin, joko etänä tai lähiopetuksessa.
Lisäksi tutkimustulosten avulla voidaan vähentää terveysalan opettajien työn
kuormitusta sekä varmistaa opiskelijoiden laadukas opetus, joka tukee myös
opiskelijoiden osaamisen kehittymistä.
Yhteystiedot: www.linkedin.com/in/riina-jämsä
Olen Marjo Mensonen, ja minulla on 12 vuoden kokemus sairaanhoitajan työstä yliopistollisesta sairaalasta. Olen työskennellyt useiden eri erikoisalojen kirurgista hoitoa vaativien potilaiden kanssa. Opiskelen terveystieteiden opettajaksi. Opintoni ovat loppusuoralla ja tällä hetkellä viimeistelen tieteellisenä artikkelina raportoitavaa pro gradu-tutkielmaa, joka lähtee kevään aikana kansainväliseen julkaisuun arvioon.
Opettajaopintojen alkuvaiheessa syksyllä 2021
osallistuin hybridinä toteutettavalle opintojaksolle, jolloin mielenkiintoni
liittyen hybridimalliseen opetusmenetelmään heräsi. Meitä opiskelijoita oli
kehotettu pohtimaan jo opintojen alkuvaiheesta lähtien sopivia graduaiheita ja
muistan pohtineeni jo tuolloin voisiko oma tutkimukseni liittyä jotenkin
hybridiopetukseen.
Pian sainkin kuulla, että HealthEduCom-tutkimusryhmällä
oli käynnissä LearnHybrid-hanke, johon kaivattiin tietoa hybridiopetuksesta.
Innostuin ajatuksesta ryhtyä tutkimaan laadullisin menetelmin aihetta.
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää kansallisella tasolla, millaisia
kokemuksia sosiaali- ja terveysalan sekä terveystieteiden opettajilla on
hybridiopetuksen toteuttamisesta korkeakouluissa. Sote-opettajien kokemuksia
liittyen hybridiopetuksen toteuttamiseen ei ole juurikaan tutkittu aiemmin.
Aihetta oli tärkeää tutkia, sillä tutkimuksesta saatua tietoa liittyen
opettajien kokemuksiin pystyttään hyödyntämään kehitettäessä opettajille
suunnattua täydennyskoulutusta.
Opiskelijakollegani ovat tehneet hybridiopetukseen
liittyvää tutkimusta, kuten tutkimusta liittyen opiskelijoiden kokemuksiin
hybridimallisesta opetuksesta, itsearviointimittarin kehittämiseen liittyen
opettajien hybridiopetusosaamisen itsearviointiin, poikkileikkaustutkimusta
liittyen terveysalan ja terveystieteiden opettajien hybridiopetusosaamiseen ja osaamiseen
vaikuttavista tekijöistä sekä tutkimusta täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta
opettajien hybridiopetusosaamiseen.
Graduprosessi on ollut haasteellinenkin, mutta mukava
matka, jota on saatu taittaa mukavalla joukolla innostavien ohjaajien johdolla.
Oman gradun tekemisen ohella on ollut ilo saada seurata muidenkin samaan
aiheeseen liittyvien tutkimuksien etenemistä ja oma ymmärrys erilaisista
tutkimusmenetelmistä on matkan varrella kehittynyt. Esimerkiksi sain olla osana
asiantuntijaryhmää arvioimassa opettajien itsearviointimittarin luettavuutta ja
selkeyttä. Omassa laadullisessa tutkimuksessani olen kerryttänyt
asiantuntijuutta liittyen aineistolähtöisen eli induktiivisen sisällönanalyysin
käyttämiseen.
Koen, että prosessin edetessä oma asiantuntijuuteni
liittyen hybridimalliseen opetukseen ja oppimiseen on myös kehittynyt.
Opinnäytetyöprosessi on lisäksi edistänyt keskeisiä akateemisia valmiuksia
kuten kykyä etsiä tietoa, arvioida tiedon luotettavuutta sekä kykyä muodostaa
runsaasta tietomäärästä kokonaisuuksia. Opinnäytetyöprosessin aikana olen myös
kehittänyt itsensä johtamisen, kuten ajanhallinnan taitoja, sekä kehittänyt
osaamistani liittyen englannin kielen taitoon.
Yhteystiedot marjo.mensonen@gmail.com
Instagram: Majjommen
Olen Merja Kokko,
sairaanhoitaja ja tuleva terveystieteiden opettaja (TtM). Tavoitteenani on
valmistua toukokuussa 2023. Pro gradu -tutkielmassani olen tutkinut
terveystieteen- ja lääketieteen opettajien hybridiopetusosaamista,
koulutusintervention vaikutuksia korkeakouluopettajien hybridiopetusosaamisen
kehittymiseen.
Päädyin hankkeeseen hieman sattuman kautta. Pohdimme opiskelukavereiden kanssa avoimen yliopiston kurssilla tekemämme harjoitustutkimussuunnitelman aiheen hyödyntämisestä nykyisissä opinnoissamme, niin päädyimme hankkeen palaveriin ja tässä nyt ollaan 😊
Lisäksi opintojen myötä minua on alkanut kiinnostamaan yhä enemmän
niin digipedagogiikka kuin opettajien osaamisen kehittäminenkin. Olen oman
tutkimukseni kautta tuottanut tietoa mm. korkeakouluopettajien
hybridiopetusosaamisesta ja tutkinut hybridiopetustäydennyskoulutuksen
vaikutuksia terveystieteiden (sis. lääketieteen opettajia) opettajien
hybridiopetusosaamiseen. Mittarina on käytetty Henna Jokisen ym. (2023)
kehittämää mittaria. Lisäksi opettajia haastateltiin motivaation
tukemisesta ennen ja jälkeen koulutuksen. Haastattelut suoritti hankkeessa
asiantuntijana työskentelevä Jaakko Ojala. Artikkeli tullaan lähettämään
kansainväliseen julkaisuun kevään aikana.
Olen oppinut valtavan paljon tämän matkan aikana. Olen oppinut antamaan oman työpanokseni osana muiden ja etenkin hankkeen toimintaa, ja olen oppinut keräämään ja analysoimaan tietoa. Ylipäätään olen oppinut määrällisen tutkimuksen etenemisprosessin paremmin. Lisäksi olen oppinut olemaan lähdekriittisempi kuin ennen. Olen oppinut olemaan tavoitteellisempi ja suunnitelmallisempi, sekä oppinut paremmin reflektoimaan omaa oppimistani. Koen myös oppineeni perustelemaan paremmin omia valintojani. Myös ongelmanratkaisutaitoni on kehittyneet prosessin aikana.
Yhteystiedot: LinkedIn: Merja Kokko
Toivomme tutkimusryhmässämme, että artikkelit julkaistaan pian, joten pääsette lukemaan ja hyödyntämään tutkittua tietoa opetuksen ja opettajien osaamisen kehittämisessä. Hankkeemme loppuu heinäkuussa ja hankkeen tuloksista koostamme esitteen, joka on tulostettavissa kaikille oman hybridiopetuksen suunnittelu/toteuttamistyöhön.
Olemme mukana toukokuussa Opintori 2023- tapahtumassa (11.5), jossa pidämme työpajaa hybridiopetuksesta. Lisäksi viimeistelemme opettajien hybridiopetusosaamisen täydennyskoulutuksen. Tällä hetkellä koulutus on valmiina DigiCampus -oppimisympäristössä. Elokuusta –2023 lähtien koulutus on Oulun avoimen yliopiston tarjonnassa maksuttomana kaikille kiinnostuneille.
Kannattaa seurata Oulun avoimen yliopiston sivustoa, jossa ilmoitellaan myös tästä
koulutuksesta.
Yst. Sari, Jaakko ja Heli
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti