torstai 13. huhtikuuta 2023

15. Tutkimustuloksia hybridiopetuksesta

 

Huhtikuun kuulumisia ja opiskelijoiden tutkimusterveisiä,

 

Tässä julkaisussamme esittelemme viisi terveystieteiden opettajaopiskelijaa, jotka ovat tuottaneet tietoa hankkeeseemme tehden pro gradu-työnään tieteellisen artikkelin hybridiopetuksesta. Samalla opinnäytetöiden tuloksia on voitu hyödyntää hankkeen työpakettien eli hybridikoulutusmallin sekä opettajien täydennyskoulutuksen (2 op) kehittämisessä. Opiskelijat kertovat hieman taustoistaan, opiskelustaan, siitä kuinka päätyivät hybridiopetusteeman ja hankkeen pariin ja mitä oppivat tutkimustyön kautta. Opiskelijat ovat olleet osa HealthEduCom-tutkimusryhmää, jolla muuten on omat uudet Instagram- sivut:

( https://www.instagram.com/healtheducation_unioulu/).


Olen Eija Nyman. Taustaltani sairaanhoitaja (AMK), työkokemusta psykiatrian eri kentiltä 17 vuotta. Halu jakaa osaamistani ja toive terveysalan opettajan työstä, vei minut mahtavalle uudelle polulle ja pääsin opiskelemaan Oulun yliopistoon terveystieteiden maisteriksi (terveystieteiden opettaja). Nyt opintoni alkavat olemaan loppuvaiheessa ja tällä hetkellä teen innokkaasti graduani.

Olin opiskellut avoimen yliopiston kautta etukäteen jo 45 op opintoja, joten minun oli mahdollista aloittaa pro gradun tekeminen hyvissä ajoin. Oulun yliopistolla oli tuossa vaiheessa vasta alkanut LearnHybrid -hanke, joka kiinnosti minua kovasti. Onnekseni pääsin mukaan tuottamaan tietoa hankkeeseen, ja tutkimusaiheekseni muodostui lopulta tutkia focusryhmähaastatteluin terveystieteiden opiskelijoiden kokemuksia hybridiopetuksesta terveystieteiden koulutuksessa Suomessa.

Pro gradun tekeminen on ollut huikea matka! Ihan älyttömän mielenkiintoista toteuttaa laadullinen tutkimus kansallisesti terveystieteiden opiskelijoille, mutta toisaalta se on vaatinut myös paljon työtä. Olen oppinut matkan varrella paljon uutta ja ymmärrykseni on laajentunut hurjasti. Olemme olleet hankkeen muiden pro gradun tekijöiden kanssa tiiviisti yhteydessä ja jakaneet tietojemme ja kokemuksiamme, jolloin olen oppinut myös hurjasti muiden, erityyppisten gradu aiheiden tekemisestä, karikoista ja onnistumisista. Olen todella kiitollinen ja ylpeä tekemästäni matkasta LearnHybrid -hankkeen mukana. On myös ilo todeta, että artikkeli lähtee kevään aikana kansainväliseen tieteelliseen lehteen❤️

Sähköposti: eija.nyman@student.oulu.fi

LinkedIn: Eija Nyman


 

 

Olen Henna Jokinen ja opiskelen terveystieteiden maisteriksi terveystieteiden opettajan koulutusohjelmassa, mikä on ollut pitkäaikainen haaveeni. Olen kouluttautunut ennen terveystieteiden opintojani terveydenhoitajaksi ja sairaanhoitajaksi. Olen työskennellyt urani aikana erilaisissa terveydenhuollon tehtävissä, näistä merkittävimpänä työterveyshuollossa yli kymmenen vuoden ajan. Lisäksi lyhyempiä ajanjaksoja olen työskennellyt mm. terveyskeskuksen vuodeosastolla, äitiys-, perhesuunnittelu- ja lastenneuvoloissa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. 

Kiinnostukseni terveystieteiden opettajuutta ja opetuksen kehittämistä kohtaan myötävaikutti siihen, että halusin tuottaa tieteellistä tietoa juuri LearnHybrid- hankkeeseen. Pro gradu- tutkielmassani kehitettiin ja psykometrisesti testattiin hybridiopetusosaamista arvioiva mittari, jota voi hyödyntää etenkin korkeakouluissa opettajien hybridiopetusosaamisen arvioimiseen ja kuvaamiseen sekä mm. vaikuttavuustutkimukseen (Merjan gradu). Mittarin kehittämisen osalta aineisto kerättiin sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan sekä terveystieteiden opettajilta Suomessa. Artikkeli on lähdössä kansainväliseen lehteen kevään aikana.

Tutkimuksen tekeminen on ollut hyvin opettavaista ja antoisaa asiantuntijuuteni kehittymisen kannalta. Tutkimuksen tekeminen on vaatinut mm. hyviä suullisia ja kirjallisia vuorovaikutustaitoja, yhteistyötä eri tahojen kanssa, tieteellisiin julkaisuihin ja tutkimusmenetelmäkirjallisuuteen perehtymistä, tieteellisen kirjoittamisen hallintaa, tieteelliseen tutkimukseen liittyvää argumentoinnin taitoa, englannin ja suomen kielen hyvää hallintaa, itsensä johtamisen ja organisoinnin taitoja sekä erilaisten ohjelmistojen käytön osaamista. Tiedon tuottamisen hankkeeseen koin olevan tieteellisesti merkityksekästä ollessaan osa laajempaa kokonaisuutta tutkittaessa hybridiopetusta ja opettajien osaamista ja jatkuvaa oppimista ilmiönä. Englanninkielinen artikkelijulkaisu tutkimuksesta mahdollistaa tutkimustulosten hyödyntämisen myös kansainvälisessä kontekstissa. Osana tutkimusryhmää olen päässyt osaksi taitavaa tutkijayhteisöä, mikä on kehittänyt omaa asiantuntijuutta ja vahvistanut omaa ammatti-identiteettiä tulevana terveystieteiden opettajana. 

   

Minut tavoittaa näistä kanavista:  

Sähköposti: henna_vilkuna@hotmail.com

LinkedIn: Henna Jokinen, 

Instagram @hennajok 

 

 

 

 

 

 

 

Olen Riina Jämsä, tänä keväänä valmistuva TtM Oulun yliopiston terveystieteiden opettajan maisteriohjelmasta. Taustaltani olen röntgenhoitaja ja olen työskennellyt Oulun yliopistollisessa sairaalassa, Lasten röntgenissä 12 vuotta. 


LearnHybrid-hankkeeseen olen tuottanut tietoa tekemällä artikkelimuotoisen gradun poikkileikkaustutkimuksena, jossa tarkoituksena oli kuvata ja selittää, millaista hybridiopetusosaamista sosiaali-, terveys ja terveystieteiden opettajilla on ja millaiset tekijät vaikuttavat osaamiseen. Tulosten perusteella voidaan tarkastella ja kuvata opettajien hybridiopetusosaamista, sekä tulevaisuudessa kehittää opettajien perus- ja täydennyskoulutusta. Tulosten avulla vahvistetaan terveysalan opetushenkilöstön osaamista. Artikkeli on lähdössä kansainväliseen lehteen kevään aikana.

 

Tutkimusprosessi on ollut hyvin tapahtumarikas ja opettavainen. Etuna ovat ehdottomasti olleet LearnHybrid-hankkeen suunnitelmallinen aikataulu ja asiantuntevat graduohjaajat, jotka ovat olleet tukena koko tutkimusprosessin aikana. Tutkimusta tehdessä olen oppinut hybridimuotoisen opetuksen suunnitteluun vaativista asioista runsaasti ja samalla ymmärtänyt, miten paljon sen toteuttaminen vaatii opettajilta.

 

Tutkimusprosessin aikana tiedonhakutaitoni ovat kehittyneet valtavasti. Olen oppinut tekemään tilastollisia analyysejä ja kirjoittamaan niistä tulokset. Lisäksi gradun kirjoittaminen vaatii synteesin tekemistä omista tuloksista peilaten aikaisempiin tutkimuksiin, joka on ollut hyvin opettavainen prosessi. Toivon ja uskon, että tutkimustuloksistani on hyöytä hybridiopetuksen kehittämisessä, jolloin voidaan tarjota opiskelijoille useampia mahdollisuuksia osallistua opintoihin, joko etänä tai lähiopetuksessa. Lisäksi tutkimustulosten avulla voidaan vähentää terveysalan opettajien työn kuormitusta sekä varmistaa opiskelijoiden laadukas opetus, joka tukee myös opiskelijoiden osaamisen kehittymistä. 

 

Yhteystiedot: www.linkedin.com/in/riina-jämsä  

 

 

Olen Marjo Mensonen, ja minulla on 12 vuoden kokemus sairaanhoitajan työstä yliopistollisesta sairaalasta. Olen työskennellyt useiden eri erikoisalojen kirurgista hoitoa vaativien potilaiden kanssa. Opiskelen terveystieteiden opettajaksi. Opintoni ovat loppusuoralla ja tällä hetkellä viimeistelen tieteellisenä artikkelina raportoitavaa pro gradu-tutkielmaa, joka lähtee kevään aikana kansainväliseen julkaisuun arvioon.

Opettajaopintojen alkuvaiheessa syksyllä 2021 osallistuin hybridinä toteutettavalle opintojaksolle, jolloin mielenkiintoni liittyen hybridimalliseen opetusmenetelmään heräsi. Meitä opiskelijoita oli kehotettu pohtimaan jo opintojen alkuvaiheesta lähtien sopivia graduaiheita ja muistan pohtineeni jo tuolloin voisiko oma tutkimukseni liittyä jotenkin hybridiopetukseen.

Pian sainkin kuulla, että HealthEduCom-tutkimusryhmällä oli käynnissä LearnHybrid-hanke, johon kaivattiin tietoa hybridiopetuksesta. Innostuin ajatuksesta ryhtyä tutkimaan laadullisin menetelmin aihetta. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää kansallisella tasolla, millaisia kokemuksia sosiaali- ja terveysalan sekä terveystieteiden opettajilla on hybridiopetuksen toteuttamisesta korkeakouluissa. Sote-opettajien kokemuksia liittyen hybridiopetuksen toteuttamiseen ei ole juurikaan tutkittu aiemmin. Aihetta oli tärkeää tutkia, sillä tutkimuksesta saatua tietoa liittyen opettajien kokemuksiin pystyttään hyödyntämään kehitettäessä opettajille suunnattua täydennyskoulutusta.

Opiskelijakollegani ovat tehneet hybridiopetukseen liittyvää tutkimusta, kuten tutkimusta liittyen opiskelijoiden kokemuksiin hybridimallisesta opetuksesta, itsearviointimittarin kehittämiseen liittyen opettajien hybridiopetusosaamisen itsearviointiin, poikkileikkaustutkimusta liittyen terveysalan ja terveystieteiden opettajien hybridiopetusosaamiseen ja osaamiseen vaikuttavista tekijöistä sekä tutkimusta täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien hybridiopetusosaamiseen.

Graduprosessi on ollut haasteellinenkin, mutta mukava matka, jota on saatu taittaa mukavalla joukolla innostavien ohjaajien johdolla. Oman gradun tekemisen ohella on ollut ilo saada seurata muidenkin samaan aiheeseen liittyvien tutkimuksien etenemistä ja oma ymmärrys erilaisista tutkimusmenetelmistä on matkan varrella kehittynyt. Esimerkiksi sain olla osana asiantuntijaryhmää arvioimassa opettajien itsearviointimittarin luettavuutta ja selkeyttä. Omassa laadullisessa tutkimuksessani olen kerryttänyt asiantuntijuutta liittyen aineistolähtöisen eli induktiivisen sisällönanalyysin käyttämiseen.

Koen, että prosessin edetessä oma asiantuntijuuteni liittyen hybridimalliseen opetukseen ja oppimiseen on myös kehittynyt. Opinnäytetyöprosessi on lisäksi edistänyt keskeisiä akateemisia valmiuksia kuten kykyä etsiä tietoa, arvioida tiedon luotettavuutta sekä kykyä muodostaa runsaasta tietomäärästä kokonaisuuksia. Opinnäytetyöprosessin aikana olen myös kehittänyt itsensä johtamisen, kuten ajanhallinnan taitoja, sekä kehittänyt osaamistani liittyen englannin kielen taitoon.

Yhteystiedot marjo.mensonen@gmail.com

Instagram: Majjommen

 

 



 

 Olen Merja Kokko, sairaanhoitaja ja tuleva terveystieteiden opettaja (TtM). Tavoitteenani on valmistua toukokuussa 2023. Pro gradu -tutkielmassani olen tutkinut terveystieteen- ja lääketieteen opettajien hybridiopetusosaamista, koulutusintervention vaikutuksia korkeakouluopettajien hybridiopetusosaamisen kehittymiseen. 





Päädyin hankkeeseen hieman sattuman kautta. Pohdimme opiskelukavereiden kanssa avoimen yliopiston kurssilla tekemämme harjoitustutkimussuunnitelman aiheen hyödyntämisestä nykyisissä opinnoissamme, niin päädyimme hankkeen palaveriin ja tässä nyt ollaan 😊 


Lisäksi opintojen myötä minua on alkanut kiinnostamaan yhä enemmän niin digipedagogiikka kuin opettajien osaamisen kehittäminenkin. Olen oman tutkimukseni kautta tuottanut tietoa mm. korkeakouluopettajien hybridiopetusosaamisesta ja tutkinut hybridiopetustäydennyskoulutuksen vaikutuksia terveystieteiden (sis. lääketieteen opettajia) opettajien hybridiopetusosaamiseen. Mittarina on käytetty Henna Jokisen ym. (2023) kehittämää mittaria. Lisäksi opettajia haastateltiin motivaation tukemisesta ennen ja jälkeen koulutuksen. Haastattelut suoritti hankkeessa asiantuntijana työskentelevä Jaakko Ojala. Artikkeli tullaan lähettämään kansainväliseen julkaisuun kevään aikana.

Olen oppinut valtavan paljon tämän matkan aikana. Olen oppinut antamaan oman työpanokseni osana muiden ja etenkin hankkeen toimintaa, ja olen oppinut keräämään ja analysoimaan tietoa. Ylipäätään olen oppinut määrällisen tutkimuksen etenemisprosessin paremmin. Lisäksi olen oppinut olemaan lähdekriittisempi kuin ennen. Olen oppinut olemaan tavoitteellisempi ja suunnitelmallisempi, sekä oppinut paremmin reflektoimaan omaa oppimistani. Koen myös oppineeni perustelemaan paremmin omia valintojani. Myös ongelmanratkaisutaitoni on kehittyneet prosessin aikana.  

Yhteystiedot: LinkedIn: Merja Kokko

 


Toivomme tutkimusryhmässämme, että artikkelit julkaistaan pian, joten pääsette lukemaan ja hyödyntämään tutkittua tietoa opetuksen ja opettajien osaamisen kehittämisessä. Hankkeemme loppuu heinäkuussa ja hankkeen tuloksista koostamme esitteen, joka on tulostettavissa kaikille oman hybridiopetuksen suunnittelu/toteuttamistyöhön. 

Olemme mukana toukokuussa Opintori 2023- tapahtumassa (11.5), jossa pidämme työpajaa hybridiopetuksesta. Lisäksi viimeistelemme opettajien hybridiopetusosaamisen täydennyskoulutuksen. Tällä hetkellä koulutus on valmiina DigiCampus -oppimisympäristössä. Elokuusta –2023 lähtien koulutus on Oulun avoimen yliopiston tarjonnassa maksuttomana kaikille kiinnostuneille.

Kannattaa seurata Oulun avoimen yliopiston sivustoa, jossa ilmoitellaan myös tästä koulutuksesta.

 

Yst. Sari, Jaakko ja Heli

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

17. Hankkeen tulokset- hybridikoulutusmalli

  Hyvät lukijat, Hanke loppuu heinäkuussa ja olemme elokuusta 2021 saakka keränneet valtavasti tietoa ja ymmärrystä hybridioppimisesta ja -o...