keskiviikko 9. marraskuuta 2022

12. Opettajien hybridiopetusosaamisen täydennyskoulutuksen toteutus alkanut

Hyvät lukijat,

Syksy on edennyt hurjaa vauhtia ja paljon on ehtinyt tapahtua hankkeessa sekä ylipäätään hybridiopetuksen ja koulutuksen kehittämisen ympärillä. Hankkeen suunnitelmat ovat toteutuneet aikataulussa, ja hanke sai myös parin kuukauden jatkoajan heinäkuulle 2023 asti. Tämä mahdollistaa laajemman palautteen keräämisen täydennyskoulutuksestamme ja opettajien konkreettisten kuormitusta lisäävien tekijöiden tunnistamista ja niihin reagoimista.

Olemme rakentaneet kahden opintopisteen laajuisen Hybridiopetusosaamisen täydennyskoulutuksen, jonka pilotointi alkoi viime viikolla 3.11. Päätimme toteuttaa pilottikoulutuksen hybridiopetuksena ja saimme pilottiin parikymmentä opettajaa, joista osa oli paikalla Linnanmaalla LeaFissa ja osa etänä linjoilla. Ensimmäinen koulutuspäivämme sisälsi orientoitumista sekä pedagogisen ja teknologisen osaamisen liittyviä sisältöjä. Osallistuvat terveysalan (lääketieteen ja terveystieteiden) opettajat toivat esille kokemuksiaan ja oli mahtava tunnistaa samankaltaisia toiveita, onnistumisia ja haasteita hybridiopetukseen liittyen. Nykypäivän opiskelijat ovat taitavia digitaalisissa taidoissa, mutta yhtenäiset ohjeet sekä henkilökunnalle että opiskelijoille ovat laadukkaan hybridiopetuksen keskiössä. Uusia sovelluksia ja ohjelmia tulee, mutta opettajien resurssit perehtyä niihin eivät välttämättä ole suuret. On tärkeää, että hyviä käytäntöjä voidaan jakaa opettajien kesken ja myös tarvittaessa saada ja tarjota mentorointia kollegojen kesken. Tämä on noussut esille myös kansallisissa haastatteluissa, joita olemme toteuttaneet terveystieteiden ja terveysalan opettajille.

Täydennyskoulutuksen ensimmäinen päivä sisälsi menetelmällisiä vinkkejä, joihin osallistujat pystyvät tutustumaan tarkemmin Moodle-oppimisympäristössä, yhteistä keskustelua, teoriaa sekä aktiviteetteja. Osallistuvat opettajat pääsivät kokeilemaan erilaisia työskentelytapoja kuten ryhmä- ja parityöskentelyä siten, että ryhmät muodostuvat myös lähi+etäopiskelijat yhdistävillä kokoonpanoilla. Tämä toimi, kun osallistujat löysivät rauhallisen työskentelytilan ja äänitekniset ongelmat saatiin selvitettyä. Keskustelimme myös tiimiopettajuudesta: se ei aina tarkoita sitä, että toinen opettaja on esim.  pelkästään tekninen vastuuhenkilö ja tekee breakout-huoneet sekä vastaa chatista. Kokeilimme työpistetyöskentelyä jaetuissa työtiloissa, joissa oli helppo siirtyä virtuaalisesti learning cafe -tyyppisesti pisteestä toiseen. Jaetuissa työtiloissa myös tehtävän ohjaana (fasilitaattori/opettaja) pystyy seuraamaan pienryhmien edistymistä.

Toinen pilottikoulutuksemme toteutuu keväällä kokonaan verkkokoulutuksena, mutta sitä ennen syvennymme 22.11 vielä tarkemmin sosiaaliseen vuorovaikutukseen hybridiopetuksessa, yhteisöllisen oppimisen tukemiseen sekä arviointiin ja palautteenantoon. Näistä teemoista muodostuu koko kahden opintopisteen kokonaisuus.

Olemme hankkeessa mukana myös yliopiston tasolla laajemman hybridiopetusmallin kehittämisessä.

 





















Meidät löytää Kasvatustieteen päiviltä Oulusta tämän kuun lopulla. Siellä on esillä hankkeemme posteri – tulethan moikkaamaan!

 

Sari, Heli ja Tiina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

17. Hankkeen tulokset- hybridikoulutusmalli

  Hyvät lukijat, Hanke loppuu heinäkuussa ja olemme elokuusta 2021 saakka keränneet valtavasti tietoa ja ymmärrystä hybridioppimisesta ja -o...