Hyvät lukijat,
Syksy on edennyt hurjaa vauhtia
ja paljon on ehtinyt tapahtua hankkeessa sekä ylipäätään hybridiopetuksen ja
koulutuksen kehittämisen ympärillä. Hankkeen suunnitelmat ovat toteutuneet aikataulussa,
ja hanke sai myös parin kuukauden jatkoajan heinäkuulle 2023 asti. Tämä
mahdollistaa laajemman palautteen keräämisen täydennyskoulutuksestamme ja
opettajien konkreettisten kuormitusta lisäävien tekijöiden tunnistamista ja
niihin reagoimista.
Olemme rakentaneet kahden opintopisteen
laajuisen Hybridiopetusosaamisen täydennyskoulutuksen, jonka pilotointi alkoi
viime viikolla 3.11. Päätimme toteuttaa pilottikoulutuksen hybridiopetuksena ja
saimme pilottiin parikymmentä opettajaa, joista osa oli paikalla Linnanmaalla LeaFissa ja osa etänä linjoilla. Ensimmäinen koulutuspäivämme sisälsi
orientoitumista sekä pedagogisen ja teknologisen osaamisen liittyviä sisältöjä.
Osallistuvat terveysalan (lääketieteen ja terveystieteiden) opettajat toivat
esille kokemuksiaan ja oli mahtava tunnistaa samankaltaisia toiveita,
onnistumisia ja haasteita hybridiopetukseen liittyen. Nykypäivän opiskelijat
ovat taitavia digitaalisissa taidoissa, mutta yhtenäiset ohjeet sekä
henkilökunnalle että opiskelijoille ovat laadukkaan hybridiopetuksen keskiössä.
Uusia sovelluksia ja ohjelmia tulee, mutta opettajien resurssit perehtyä niihin
eivät välttämättä ole suuret. On tärkeää, että hyviä käytäntöjä voidaan jakaa
opettajien kesken ja myös tarvittaessa saada ja tarjota mentorointia kollegojen
kesken. Tämä on noussut esille myös kansallisissa haastatteluissa, joita olemme toteuttaneet terveystieteiden ja terveysalan opettajille.
Täydennyskoulutuksen ensimmäinen
päivä sisälsi menetelmällisiä vinkkejä, joihin osallistujat pystyvät
tutustumaan tarkemmin Moodle-oppimisympäristössä, yhteistä keskustelua, teoriaa
sekä aktiviteetteja. Osallistuvat opettajat pääsivät kokeilemaan erilaisia
työskentelytapoja kuten ryhmä- ja parityöskentelyä siten, että ryhmät
muodostuvat myös lähi+etäopiskelijat yhdistävillä kokoonpanoilla. Tämä toimi,
kun osallistujat löysivät rauhallisen työskentelytilan ja äänitekniset ongelmat
saatiin selvitettyä. Keskustelimme myös tiimiopettajuudesta: se ei aina
tarkoita sitä, että toinen opettaja on esim. pelkästään tekninen vastuuhenkilö ja tekee
breakout-huoneet sekä vastaa chatista. Kokeilimme työpistetyöskentelyä
jaetuissa työtiloissa, joissa oli helppo siirtyä virtuaalisesti learning cafe -tyyppisesti
pisteestä toiseen. Jaetuissa työtiloissa myös tehtävän ohjaana (fasilitaattori/opettaja) pystyy
seuraamaan pienryhmien edistymistä.
Toinen pilottikoulutuksemme
toteutuu keväällä kokonaan verkkokoulutuksena, mutta sitä ennen syvennymme
22.11 vielä tarkemmin sosiaaliseen vuorovaikutukseen hybridiopetuksessa,
yhteisöllisen oppimisen tukemiseen sekä arviointiin ja palautteenantoon. Näistä
teemoista muodostuu koko kahden opintopisteen kokonaisuus.
Olemme hankkeessa mukana myös yliopiston tasolla laajemman hybridiopetusmallin kehittämisessä.
Meidät löytää Kasvatustieteen
päiviltä Oulusta tämän kuun lopulla. Siellä on esillä hankkeemme posteri –
tulethan moikkaamaan!
Sari, Heli ja Tiina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti