torstai 24. marraskuuta 2022

13. Hybridiopetusosaamisen täydennyskoulutus on nyt pilotoitu!

 

Hyvät lukijat,

 

Meillä oli tiistaina 22.11 toinen ja samalla viimeinen hybridiopetusosaamisen täydennyskoulutuspäivä terveystieteiden ja lääketieteen opettajille. Toisen koulutuspäivän teemat olivat sosiaalinen vuorovaikutus hybridiopetuksessa, yhteisöllinen oppiminen sekä arviointi ja palautteenanto hybridiopetuksessa. Tällä kertaa olimme noin 25 henkilön opetustilassa, jonne oli asennettu vastikään Panacast 50 -järjestelmä. Ääni kuului koko tilasta hyvin etänä osallistuville ja kamera lähetti laadukasta kuvaa (ja välillä sai jopa valittua, että kamera seuraa puhujaa).

Sosiaalisen vuorovaikutuksen teemaa käsitellessämme kokeilimme Gathertown- sovellusta, jonne oli rakennettu erilaisia pöytäryhmiä. Jokainen kirjautui omalla avattarellaan sovellukseen ja liikkuessaan toisen avattaren luo, pystyi puhumaan hänelle. Pöytäryhmissä saattoi käydä keskustelua ryhmäläisten kesken ja alustalle oli laitettu myös muutamia teemoja pohdittavaksi valkotauluille. Kun osallistujilla oli kuulokkeet, ja tilassa kokolattiamatto, eivät äänet muodostuneet häiriöksi muille, vaikka vieruskaveri ei välttämättä ollut samassa pöytäryhmässä keskustelemassa Lisäksi meillä oli toinen opiskelutila käytössä, jonne muutamia osallistujia siirtyi tämän aktiviteetin ajaksi. Yhteisöllisen oppimisen osiossa pääsimme kokeilemaan draamaesityksiä, jotka oli toteutettu siten, että etäosallistujat ja lähiosallistujat muodostivat omat pienryhmänsä. Tämäkin onnistui hyvin! Yhteisöllinen oppiminen on erinomainen menetelmä tiedon rakenteluun ja hybridiopetuksessa se mahdollistuu myös sekaryhmiä hyödyntäen (lähi- ja etäosallistujista muodostuvia). Hybridiopetuksessa etäosallistujien ja lähiosallistujien kokemus kahdesta erillisestä ryhmästä, voi vähentyä itse asiassa kokeilemalla välillä erilaisia ryhmien muodostamisia. Myöskään aina ei opettajan tarvitse jakaa ryhmiin: hän voi myös luoda huoneet, jonne osallistujat itse kirjautuvat.



Lopuksi keskustelimme arvioinnista ja palautteenannosta. On haastava tietää, mitä opiskelijat todellisuudessa tekevät tai miten he oppivat, jos osaamista testataan vain opintojakson lopussa tai keskustelua ei saa vireille. Harjoittelimme päivän aikana muutamia aktivoivia työkaluja, joita voi hyödyntää etä- ja lähiosallistujien keskinäiseen vuorovaikutukseen ja vertaisarviointiin, mutta myös opettajana nopeaankin palautteeseen. Osallistujat pääsivät myös esittämään täydennyskoulutuksessa työstämiään pedagogisia suunnitelmia, jossa rakensivat osioita täydennyskoulutuksen teemat huomioiden.

Kaiken kaikkiaan täydennyskoulutuksesta jäi todella hyvä ja innostunut mieli. Palautteen perusteella koulutus antoi opettajille hyvin valmiuksia toteuttaa laadukasta hybridiopetusta, vaikkakin paljon jää myös itse opiskeltavaa ja kokeiltavaa. Käytämme palautetta verkkokoulutuksen rakentamisessa. Verkostoituminen ja osaamisen jakaminen on myös tärkeää. Organisaatio tarjoaa paljon koulutuksia salitekniikasta ja nyt tämän koulutuksen kautta sai valmiuksia syvempään ymmärrykseen siitä, mistä opettajan osaaminen hybridiopetuksessa oikein koostuukaan. Myös erilaiset digitutorverkostot ovat tärkeitä digipedagogisten ratkaisujen jakamisessa työyhteisöön.

Keväällä olemme siirtämässä koulutuksen DigiCampukselle, ja pilotoimme verkkokoulutusta vielä keväällä. Te pääsette sen jälkeen itse opiskelemaan hybridiopetusteemasta koulutuksemme avulla!

Tänään ja huomenna on Oulun yliopistossa järjestettävillä Kasvatustieteen päivillä hankkeemme posteri esillä, joten jos osallistut, käyhän perehtymässä https://kt-paivat2022.edu.oulu.fi/

Lisäksi olemme KOPE-hankkeen vertaislounaalla kertomassa hybridiopetuksesta 7.12 klo 11-13 (https://oamk.zoom.us/j/67168754486) sekä toistamiseen Medigi-verkostotapaamisessa 15.12.

 

Yst. Sari, Tiina ja Heli

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

17. Hankkeen tulokset- hybridikoulutusmalli

  Hyvät lukijat, Hanke loppuu heinäkuussa ja olemme elokuusta 2021 saakka keränneet valtavasti tietoa ja ymmärrystä hybridioppimisesta ja -o...