tiistai 25. huhtikuuta 2023

16. Hybridiopetusohjeet 2023 (OY)- ota käyttöön nämä periaatteet hybridiopetusta toteuttaessasi

 

Hybridiopetusohjeet

Tämä dokumentti/ohjeistus perustuu Lääketieteen tekniikan ja terveystieteiden tutkimusyksikön (ennen Hoitotieteen ja terveyshallintotieteen yksikkö) sekä Oppimisen ja koulutusteknologian tutkimusyksikön LearnHybrid-hankkeen kehittämistyöhön. 

Hybridiopetustapahtuma ei ole pelkästään lähi- tai etäopetusta, vaan se yhdistää hyviä elementtejä molemmista opetusmuodoista. Kun opetus toteutetaan hybridinä, opetuksessa on läsnä yhtäaikaisesti sekä lähi- että etäopiskelijoita. Hybridiopetus mahdollistaa opiskelijoille joustavan osallistumisen reaaliaikaiseen opetustapahtumaan fyysisestä olinpaikasta riippumatta. Tämä tukee opiskelijoiden vuorovaikutusta ja ryhmäytymistä siinäkin tapauksessa, että opetukseen osallistuminen lähiopiskelijana ei ole kaikille ryhmän jäsenille mahdollista. Hybridiopetus vaatii onnistuakseen hyvää etukäteissuunnittelua. On tärkeää pohtia, miten oppimistilanne järjestetään niin, että vuorovaikutus onnistuu ja toiminta pysyy sujuvana ja hallittuna. Onnistunut hybriditoteutus edellyttää, että suunnittelussa otetaan huomioon etä- ja lähiryhmän tasapuolinen mahdollisuus osallistumiseen niin teknisten kuin opetusmenetelmällisten valintojen osalta. Alta löydät vinkkejä hybriditilaisuuksien järjestelyyn. Vinkeissä ja ohjeissa puhutaan opetuksesta, mutta samoja elementtejä voi soveltaen hyödyntää myös hybridikokouksissa ja muissa hybriditapahtumissa. 


Hybridiopetuksen suunnittelu ja toteutus Hybridiopetuksen suunnittelua ohjaavat 

 1. opetussisällöt (1. Mitä tietoja ja taitoja halutaan opiskelijoiden oppivan? 2. Onko tarve nähdä kasvotusten ja miksi olisi?) 

2. resurssit (1. Paljonko on kontaktiopetusta? 2. Mitä opiskelija tekee itsenäisesti ja mihin yhteinen aika resursoidaan? Miten resurssi käytetään? 3. Onko osa opetuksesta täysin etäopetuksena? Missä kohtaa hybridimenetelmää kannattaa käyttää ja miksi juuri siinä? 4. Mitkä ovat resurssisi? Opetatko yksin vai tiimiopettajuutena? Mitä vastuuta opiskelijoille? 5. Mitä tiloja/välinet ja oppimisympäristöjä on käytössä?) 

3. opetuksen toteuttaminen (1. Miten opiskelijat ilmoittautuvat hybridiopetukseen? Onko ilmoittautumiselle tarvetta? 2. Mitä opetusmenetelmiä käytät? 3. Miten tuet opiskelijaa itsenäisessä sekä yhteisöllisessä työskentelyssä? 4. Miten otat opiskelijat mukaan suunnitteluun?)


1. Pedagogiset lähtökohdat

 • Tue opiskelijan aktiivista roolia. Hybridiopetuksessa opiskelija on itse päävastuussa osallistumisestaan, oppimisestaan ja oppimisen säätelystä, mutta tarvitsee siihen tukea. 

• Ole oppimisen ohjaaja, joka luo rakenteet ja mahdollisuudet opiskelijoiden oppimiselle, tarkkailee opiskelijoiden oppimista ja etenemistä sekä tarjoaa tukea tarvittaessa.

• Hyödynnä aktivoivia opetusmenetelmiä, jotka tukevat osallistumista ja etä- ja lähiopiskelijoiden välistä vuorovaikutusta. • Suunnittele arviointia ennen opintojaksoa; miten hyödynnän arviointia ja palautetta opintojakson aikana ja mistä arvosana koostuu? 


2. Teknologiset lähtökohdat 

• Äänentoisto on onnistuneen hybridiopetuksen tärkein elementti. Varmista, että sinulla on käytössäsi mikrofoni, joka ottaa äänen koko lähiopetustilasta ja toistaa etäosallistujien äänen selkeästi (esim. liikuteltava kokousmikrofoni, kattomikrofoni, jne.) 

• Kamera ja näyttö, jotka mahdollistavat esimerkiksi opettajan esityksen näkymisen sekä lähiettä etäopiskelijoille sekä opiskelijoiden videokuvan näkymisen. Tämä edistää opiskelijoiden kokemusta yhteisestä jaetusta oppimistilanteesta. Kamera voi olla irrallinen tai integroitu luokkaan. 

• Tietokone on sekä opettajan että opiskelijan tärkeä työkalu. Se mahdollistaa opettajalle opetuksen toteutuksen sekä opiskelijoille tasapuolisen osallistumismahdollisuuden, kun myös lähiopiskelijat ovat kirjautuneena virtuaaliseen tilaan opetustapahtuman aikana. 

 • Ohjeista opiskelijoita, jotta he osaavat käyttää hybridiopetuksessa vaadittavaa teknologiaa ja sovelluksia. 


3. Sosiaalinen vuorovaikutus 

• Huomioi opiskelijoita tasapuolisesti esimerkiksi, kun jaat puheenvuoroja tai keskustelet • opiskelijoiden kanssa. 

• Ohjeista opiskelijoita hybridiopetuksen käytänteistä (puheenvuoron pyytäminen, opetukseen osallistuminen omalla nimellä, chatin ja kameran käyttö, opettajien roolit ja vastuut). 

• Tarjoa erilaisia mahdollisuuksia vuorovaikutukseen, esimerkiksi keskustelemalla sekä hyödyntämällä interaktiivisia sovelluksia kuten kyselyitä ja virtuaalisia yhteiskäyttöalustoja.


4. Yhteisöllinen oppiminen

 • Tue opiskelijoiden yhteistä tiedonrakentelua yhteisöllisen oppimisen avulla. Yhdessä oppiminen kehittää myös opiskelijoiden yhteistyötaitoja.

 • Tue opiskelijoiden ryhmätyöskentelyä yhteisöllisen oppimisen aikana. Auta heitä suunnittelemaan, asettamaan yhteisiä tavoitteita ja tarkkailemaan edistymistä sekä tee näkyväksi keinot kysyä apua haastavissa tilanteissa. 

• Anna mahdollisuus työskennellä yhdessä osallistumistavasta riippumatta esimerkiksi muodostamalla pienryhmiä vaihtelevilla tavoilla (lähiopiskelijat keskenään, etäopiskelijat keskenään, sekaryhmät). 


5. Arviointi ja palautteenanto 

• Huomioi arviointi jo opintojakson suunnittelussa (mistä arviointi koostuu, miten osallistuminen, ryhmätyöskentely ja tentit muodostavat kokonaisarvosanan ja miten niistä kerätään tietoa). 

• Hyödynnä monenlaisia arvioinnin tapoja tukeaksesi opiskelijoiden oppimista (formatiivinen ja summatiivinen arviointi, itse- ja vertaisarviointi). 

• Ole luova arvioinnissa ja palautteenannossa esimerkiksi integroimalla se osaksi opetusta. Käytä esim. erilaisia kyselyitä ja vertaispalautetta osana työskentelyprosessia


Hybridiopetuksen kulku 

Perusasiat 

• Arvioi, missä tilanteissa hybridiopetusta kannattaa hyödyntää 

• Tiedota hybridiopetuksessa toimimisesta (mitä hybridiopetus tarkoittaa, läsnäolovaatimukset, ilmoittautuminen opetukseen, puheenvuoron ottaminen, kameran käyttö, linkit opetukseen, tekniset vaatimukset/ välinevaatimukset). 

 • Luokkatilaan tuleville suositellaan kannettavan tietokoneen (ja kuulokemikrofonin) mukaan ottamista, jotta vuorovaikutus mahdollistuu etäopiskelijoiden kanssa mm. chatissa. Lähiopiskelijat sulkevat koneen äänet sekä mikrofonin, millä estetään ns. ”äänen kiertäminen”. 

• Pohdi resurssejasi (mahdollinen tiimiopettajuus, opiskelijoiden vastuut) 

• Pohdi teknologisia resursseja (tilat, mahdolliset lisätilat, välineet, äänen- ja kuvantoisto, organisaation tukipalvelut) • Luo pedagoginen suunnitelma (aikataulutus, tauot, videokokoussovellukset, oppimisympäristöt, opetusmenetelmät, arviointi). Varaa joustavuutta aikatauluun. 


Ennen oppituntia 

• Tutustu luokkatilaan (luokkien varustelutiedot löytyvät Pepistä), mieti opetusmenetelmiäsi ja mahdollisten lisätilojen tarvetta 

• Hyödynnä IT-lainaamon välineitä, jos luokkatilasta puuttuu olennaista teknologiaa 

• Testaa äänentoisto (etäopiskelijat kuulevat sinut ja sinä etäopiskelijat) sekä mahdollisen esityksen jakaminen. • Testaa kamera. Mieti mitä haluat kuvattavan kameralla: opettajaa, opiskelijoita vai molempia, ja mieti kameran sijoittelua/ siirtämistä opetuksen aikana. 

• Luo yhteinen sopimus hybridiopetuksessa toimimiseen (mihin opiskelijat ja opettajat sitoutuvat, mikä on teidän pääviestintäkanavanne) 

• Päätä mahdollisesta tallennuksesta 

• Jos opetat kollegoidesi kanssa, sovi työnjako etukäteen ja tiedota opiskelijoita etukäteen siitä 

• Jos opetat yksin, mieti voisitko vastuuttaa opiskelijoita pareittain esim. seuraamaan chatia/ ottamaan erilaisia rooleja (kritisoija, yhteenvetäjä) 

• Tarvittaessa ota yhteys ict@oulu.fi-palveluun (tai oma tukipalvelu omassa organisaatiossasi).


Oppitunnin alussa ja aikana 

• Luo tai keskustele opiskelijoiden kanssa yhteisestä sopimuksesta hybridiopetuksessa toimimisesta (videokokoukseen liittyminen luokassa, jolloin luokassa olevat sulkevat äänet koneesta ja laittavat mikrofoninsa kiinni, koneen äänet kiinni lähiopiskelijoiden osalta, puheenvuoron ottaminen, chatin käyttö, opettajien eri roolit/ ns. virtuaalituutori, viestikanava ongelmien varalle, opetuksen tallennus). Näin teille syntyy yhteinen ymmärrys opetuksen toteutumisesta. 

• Huomioi molempia osallistujaryhmiä (tunnin alussa kannattaa käyttää aikaa esim. icebreakeriin, yhteiseen keskusteluun ja turvallisen ilmapiirin luomiseen) 

• Anna selkeät ohjeet oppitunnille, kerro aikataulutus ja tauot (mahdollisuus etäkahveille?). 

• Kiinnitä huomiota vuorovaikutteisiin opetusmenetelmiin, jotka tukevat eri tavalla osallistuvien välistä vuorovaikutusta. 

• Jos hyödynnät erilaisia ryhmäjakoja (etä-, lähi-/ sekaryhmät), ohjeista niissä toimiminen käytännössä. Esim. sekaryhmissä lähiopiskelijat voivat käyttää kuulokemikrofoneja tai siirtyä toiseen tilaan työskentelemään ja hyödyntää koneen ääntä. 

 • Aktivoi opiskelijoita. 

• Hyödynnä monipuolisesti erilaisia palautteenantokeinoja eri tavalla osallistuvien välillä (itse/vertaispalaute). 

• Ongelmatilanteissa löytyy yleensä jokin ratkaisu: Tarvittaessa ota yhteys ict@oulu.fi-palveluun. 

• Sovella ja heittäydy. 


Oppitunnin jälkeen 

• Pyydä palautetta ja keskustele avoimesti. 

• Reflektoi, missä onnistuit ja mitä kehittäisit jatkossa. 

• Hyödynnä organisaation koulutuksia. 

• Kehitä osaamistasi


Oppimisen iloa!

-Sari, Heli ja Jaakko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

17. Hankkeen tulokset- hybridikoulutusmalli

  Hyvät lukijat, Hanke loppuu heinäkuussa ja olemme elokuusta 2021 saakka keränneet valtavasti tietoa ja ymmärrystä hybridioppimisesta ja -o...